Jaarrekening 2018 Edam-Volendam

Publiek, Veiligheid en Juridische zaken

Openbare orde & Veiligheid

Portefeuillehouder: Lieke Sievers

Doelen en ambities

Veiligheid is een centrale conditie voor een leefbare, veerkrachtige en veilige samenleving en vergt lef, verbinding en vertrouwen. Voorkomen is beter dan genezen. Wij hanteren een brede integrale visie en werkwijze, waar preventie en repressie hand-in-hand gaan.Hierbij wordt ingezet op de combinatie van preventie en repressie. Daar waar onze regelgeving wordt overtreden wordt binnen de beschikbare mogelijkheden handhavend opgetreden. Deze aanpak  vergt zichtbaarheid en feedback op meldingen als belangrijke elementen bij zowel de preventie als de subjectieve veiligheidsbeleving. Preventief beleid en handelen vormt daarbij steeds het uitgangspunt.

Wat wilden we daarvoor doen

  • Actieprogramma Integrale Veiligheid 2017 – 2020.

Het actieprogramma is een weergave van relevante veiligheidsthema’s binnen onze gemeente. De aanpak kent een sterk preventief karakter en beoogt de veerkracht van de inwoners te vergroten. Dit met het doel een leefbare en veilige samenleving te stimuleren.

  • Kadernota Uitvoeringsprogramma Handhaving Openbare Ruimte 2017 – 2020.

Dit programma bevat de speerpunten van de gemeente in het realiseren van een veilige woon, werk en leefomgeving. Toezicht en handhaving van de buitengewone opsporingsambtenaren zijn essentieel. Zij pakken allerlei grote en kleine ergernissen aan en beperken hinder en overlast in de openbare ruimte.

  • Evaluatie beleidsnota evenementenveiligheid ‘Een dijk van een evenement'.

In Edam-Volendam worden jaarlijks vele nieuwe en terugkerende evenementen georganiseerd. Om het vergunningsverleningsproces en de openbare orde en veiligheid zorgvuldig te waarborgen is in juli 2016 de ‘Beleidsnota Evenementenveiligheid’ vastgesteld, welke in 2020 wordt geëvalueerd. In 2018 wordt een start gemaakt met de voorbereiding van een tussentijdse evaluatie met de betrokken doelgroepen/partijen.

  • Realisatie multifunctionele brandweerkazerne Kwadijk.

De brandweerkazerne in Kwadijk voldoet niet meer aan de gestelde eisen uit relevante wet- en regelgeving, waardoor er de voorkeur gegeven wordt aan het realiseren van een nieuwbouwlocatie. Deze dient duurzaam en bij voorkeur multifunctioneel van aard te zijn. In 2018 wordt een traject tot realisatie gestart.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

2018 was het jaar van de voorbereiding van twee kaderstellende beleidsnota’s met bijbehorende uitvoeringsplannen. Deze zijn in het eerste kwartaal van 2019 door de raad zijn vastgesteld.  
Zo is het uitgebreide participatietraject van het Actieprogramma integrale veiligheid uitgevoerd waarin per gebied de aandachtspunten over leefbaarheid en veiligheid zijn geïnventariseerd.
Ook is gewerkt aan de Kadernota handhaving openbare ruimte. Dat behelst een professionalisering en meer gerichte inzet van de boa’s met SMART doelstellingen en ruime aandacht voor communicatie over handhavingsacties.
In 2018 is een aanbestedingstraject opgestart voor de aanschaf van 11 camera’s, faciliteiten en een glasvezel verbinding in de Oude Kom-Zuideinde. Daarnaast zijn er vanaf de zomer - vooruitlopend op de uitkomsten van de aanbesteding - tijdelijk 5 camera’s (thans 4) geplaatst in de Oude Kom van Volendam. Deze camera’s zijn gehuurd van de gemeente Alkmaar. De aanbestedingsprocedure zal begin 2019 worden afgerond.

Verder zijn de volgende zaken in 2018 gerealiseerd:

  • De veiligheidsorganisatie van de kermis is versterkt (consolidatie Operationeel Centrum, cameratoezicht en uitbreiding van de verkeersregeling). Er is in 2019 een nieuw veiligheidsplan opgesteld voor de kermis in Edam en Volendam. In het Veiligheidsplan is aangegeven op welke wijze de samenwerking met de partners verloopt en welke maatregelen worden genomen om de veiligheid te organiseren. Belangrijk onderdeel daarvan is de samenwerking met de horeca (beveiliging) in Volendam. Ook zijn er extra maatregelen genomen om de Dijk te kunnen ontsluiten  in geval van incidenten, onder meer door het vrijhouden van drie grotere stegen. De kermissen zijn beiden, op enige incidenten na, rustig verlopen. Naar aanleiding van de kermissen is een evaluatie opgesteld.
  • Per 1 september is de aanpak buurtbemiddeling van start gegaan na een aanbestedingsprocedure. De werving van bemiddelaars door opdrachtnemer BeterBuren heeft geresulteerd in een pool van 10 personen die onder leiding van ervaren bemiddelaars een inwerktraject hebben doorlopen. Er zijn bij BeterBuren in totaal 8 meldingen ontvangen.
  • De ‘repressieve tak’ van het overwegend preventieve programma LEF is ontwikkeld.
  • De uitbreiding van gespecialiseerd jongerenwerk (van Singelwijk naar de gehele gemeente).
  • Het college werkt samen met het Reddingstation Warder (RsW) aan het in de vaart nemen van een nieuwe reddingsboot, precies zoals in de motie van  10 november 2016 van het College wordt gevraagd. Na uitvoerige gespreksronden wordt toegewerkt naar de afronding in 2019. Daarbij is de KNRM nadrukkelijk betrokken geweest bij de voorbereidingen. Met de aanschaf van de nieuwe boot wordt het voortbestaan van het reddingsstation en de permanente inzetbaarheid en hulpverlening bij calamiteiten op het open water van Markermeer en Gouwzee geborgd.
  • Er is een overlegcyclus gestart met de meest betrokken instanties over de gevolgen van de gaswinning door de NAM, naar aanleiding van de aardbeving in Warder op 5 juni 2018. Hierdoor wordt ingeval van bevingen in de toekomst een gecoördineerde actie en communicatie naar het publiek gewaarborgd.
  • Actieve deelname in regionale verbanden op het gebied van het voorkomen en bestrijden van ondermijning, radicalisering en de gecombineerde inzet in het kader van zorg en veiligheid.
  • Evaluatie beleidsnota evenementenveiligheid ‘Een dijk van een evenement'. In 2018 is de voorbereiding gestart van een tussentijdse evaluatie met de betrokken doelgroepen/partijen, zodat in de loop van 2019 aan de hand van de uitkomsten de bijstelling naar een meer klantgerichte werkwijze kan worden voltooid.
  • Realisatie brandweerkazerne Kwadijk. In 2018 is een projectleider aangewezen om uitwerking te geven aan de bestuursopdracht. Inmiddels kon begin 2018 door middel van tijdelijke voorzieningen de uitruk vanuit de 'oude' brandweerpost aan de Stationsweg worden geborgd voor de eerstkomende 2 a 3 jaar. Daarmee voldoet de locatie voorlopig ook meer op acceptabele wijze aan arbovereisten. In het najaar van 2018 kon elders in Kwadijk een perceel bouwgrond worden verworven waarop een MFG gerealiseerd kan worden. De verdere uitwerking naar realisatie kon daarmee worden gestart en zal nu gericht in 2019 worden voortgezet.
ga terug