Jaarrekening 2018 Edam-Volendam

Sociaal Domein/Samenleving

Onderwijs

Portefeuillehouder: Vincent Tuijp

Onderwijs vervult een centrale rol in onze maatschappij. Een leven lang leren en jezelf blijven ontwikkelen is tegenwoordig heel gewoon. Dat moet ook, want door onder meer automatisering en robotisering zullen de beroepen van vandaag niet meer de beroepen van morgen zijn. Omdat onderwijs moet voorbereiden op werkzaamheden die nog niet bestaan, is nauwe samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente noodzakelijk.

Doelen en ambities

Onderwijs
Wij streven naar een goed en bereikbaar onderwijs voor alle kinderen van de gemeente met een goede overdracht tussen scholen en gemeente. Hierbij hebben wij o.a. de volgende (deel)ambities:

  • realisatie en behoud van een zo breed mogelijk onderwijsaanbod binnen de gemeente, met behoud van kleine scholen in buurten en dorpen.
  • Voor het passend onderwijs, zowel voor beneden- als bovengemiddelde leerlingen is een goede verbinding met het gemeentelijk team een voorwaarde, waarbij schoolmaatschappelijk werk en de leerplichtambtenaren een cruciale rol vervullen.
  • Bewegingsonderwijs is belangrijk, het liefst met vakleerkrachten in het primair onderwijs.

Onderwijshuisvesting
Wij streven naar goede onderwijshuisvesting. (Deel)ambities in dit kader zijn o.a.:

  • Het realiseren van schoolgebouwen, die voldoen aan de speerpunten v.w.b. duurzaamheid (BENG) en luchtbehandeling (‘frisse scholen’). Daarnaast dient een modern schoolgebouw de flexibiliteit te hebben om de 21ste -eeuwse onderwijsontwikkelingen te kunnen faciliteren.
  • Transparantie voor alle partijen: Op basis van een IHP en MOP is bekend voor de gemeente en het schoolbestuur wanneer en hoeveel er moet worden geïnvesteerd in renovatie, verbouwing en/of nieuwbouw.
  • Beter anticiperen op leegstand: leegstand kost immers geld!
  • De scholen beter integreren in de samenleving: welke functies kunnen de scholen/schoolpleinen hebben voor de wijk? (Integraal Kind Centrum, samenwerkingsverband jeugdzorg, etc.)

Wat wilden we daarvoor doen

Onderwijs

  • De afstemming van onderwijs en participatie wet krijgt in 2018 meer aandacht met name voor leerlingen van het Voortgezet Speciaal Onderwijs en het Praktijkonderwijs. Subonderdelen zijn de Schakelklas en Schoolmaatschappelijk werk plus.
  • In overleg met sportverenigingen en onderwijs wordt gewerkt aan verbetering van het bewegingsonderwijs.
  • Uitvoeren agenda passend onderwijs

Onderwijshuisvesting

  • Onderzoek naar de verhuizing van de Piramide
  • uitvoering van de verbouw/nieuwbouw Zuidwester
  • Onderzoek naar het openbaar stellen van schoolpleinen
  • Opstellen van het meerjarige onderhoudsplan onderwijshuisvesting
  • Opstellen Integraal Huisvestingsplan

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Onderwijs

  • Met schoolbesturen, het Samenwerkingsverband Waterland en gemeenten in de regio vindt zowel lokaal als regionaal regelmatig inhoudelijk overleg plaats. Regionaal staan de afstemming onderwijs en participatie, schakelklas en zorg voor de jeugd op de agenda passend onderwijs. In dit kader is in 2018 een nieuw Ondersteuningsplan vastgesteld.
  • In 2018 heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar kwetsbare jongeren en de overstap van VSO en Praktijkonderwijs naar arbeid. Naar aanleiding van dit onderzoek zijn regionaal trajecten gestart om in samenwerking met onderwijs, Participatie en Wmo de overstap te versoepelen.
  • In 2018 is een nieuwe partij (Spirit) gestart met het aanbieden van Schoolmaatschappelijk werk.  Er is met name ingezet op het bereikbaar maken van deze voorziening voor alle leerlingen.
  • Lokaal wordt de agenda passend onderwijs vormgegeven binnen programma Samen Beter. In dit programma is in 2018 een gezamenlijke agenda vastgesteld. De prioriteit voor de komende periode komt te liggen bij preventieve activiteiten (voorlichting), verstevigen zorgstructuur en persoonsvorming. Er is afgesproken dat er in het kader van LEF intensief wordt samengewerkt en een nieuw aanbod van voorlichting wordt vormgegeven. Vanuit de gemeente wordt er actief meegedacht aan het koersplan van schoolbesturen. Daarnaast wordt er een breed aanbod aan activiteiten ontwikkeld op het gebied van talentontwikkeling; programma Kansrijk. Ondertussen is er een nieuw initiatief vanuit het Kennis en Talentcentrum Edam-Volendam (KTEV) op diverse scholen gestart. Het KTEV heeft als doel het ontwikkelen van een brede motorische basis bij alle kinderen in de leeftijd van 4 t/m 18 jaar.

Onderwijshuisvesting

  • - Met de schoolbesturen CPOW en Spoor is gesproken over het mogelijk realiseren van één onderkomen voor beide scholen in Edam.
  • - De voorbereidingen voor de nieuwbouw van de Meester Hayeschool (Beets) en de verplaatsing van de Vincentiusschool (Volendam) zijn gestart.
  • - Het onderzoek naar het openbaar toegankelijk maken van schoolpleinen is afgerond.
  • - De Verordening Onderwijshuisvesting is vastgesteld
  • - Het concept Integraal Huisvestingsplan is opgesteld en besproken met de schoolbesturen. De uitgangspunten zijn besproken met leden van de gemeenteraad tijdens een themaraadbijeenkomst.
ga terug