Jaarrekening 2018 Edam-Volendam

Ruimtelijk Beheer

Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder: Wim Runderkamp

Doelen en ambities

  • Behoud van busvervoer naar Amsterdam Centraal Station, waarbij gedwongen overstappen op de Noord/Zuidlijn onwenselijk is.
  • Bewaken en behouden van de verkeersveiligheid in Edam-Volendam.
  • Realisatie van voldoende parkeervoorzieningen op loopafstand van de centra, waarbij in beginsel geen betaald parkeren wordt ingevoerd voor de eigen bewoners.

Wat wilden we daarvoor doen

Openbaar vervoer

  • Regionale afstemming richting ingebruikname van de Noord/Zuidlijn.

Verkeersveiligheid

  • Uitvoeren Verkeersplan (diverse projecten).
  • Rouleren smileys (max. snelheid) en bewustwordingscampagnes.

Parkeren

  • Herijking parkeerbeleid.
  • Herijking blauwe zones, onderzoek naar parkeerdruk, realisatie extra parkeerruimte.
  • Faciliteren van oplaadpalen, evaluatie van het parkeerfonds.
  • Faciliteren van fietsparkeren.
  • Faciliteren van toerisme, inclusief optie tot invoer van betaald busparkeren voor toeristen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Openbaar vervoer

  • Voor de start van de Noord/Zuidlijn in 2018 is in 2016 overlegd met de Vervoerregio Amsterdam, vervoerder EBS en de gemeenten in concessie Waterland. In 2016 is bepaald welke buslijnen naar Amsterdam Centraal en Metro Noord rijden. Aan de hand van deze vastgestelde lijnennetvisie is begin 2018 de dienstregeling voor de start van de Noord/Zuidlijn vastgesteld, waarbij er afstemming is tussen de verschillende buslijnen om de eventuele overstaptijd zo kort mogelijk te houden.
  • Verder zijn er bij verschillende bushaltes de fietsparkeerplaatsen uitgebreid vanwege het gewijzigde gebruik van verschillende haltes door de gewijzigde lijnvoering.

Verkeersveiligheid

  • Eind juni 2018 is het verkeersplan Edam-Volendam 2018-2023 vastgesteld en is gestart met de uitvoering van de projecten in het verkeersplan.
  • Het hele jaar door zijn er bewustwordingscampagnes gehouden zoals De BOB campagne, fietsverlichting, scholen zijn weer begonnen, maximumsnelheid, dode hoek vrachtwagens en MONO campagne incl. Appen in het verkeer.
  • Voor de senioren zijn er in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland twee opfriscursussen gehouden inzake verkeersregels met daarbij een gratis praktijkles. Beide dagen waren druk bezocht.
  • 6x per jaar worden de 3 smileys die de gemeente heeft op verschillende plaatsen opgehangen. De locaties worden hoofdzakelijk bepaald aan de hand van verzoeken.
  • Inzake fietsinfrastructuur zijn er ontbrekende schakels gerealiseerd. Zo is het vrijliggend fietspad tussen de A.P. Schotelstraat en Christiaan van Abkoudestraat aangelegd en is de fietsverbinding vanuit de gemeente naar de regionale fietspaden langs de N247 en N244 gerealiseerd middels een tijdelijk fietspad aansluitend op de fietstunnel onder de N247.
  • De reconstructie van de Mgr. C. Veermanlaan is afgerond, waarbij de veiligheid van de verschillende verkeersdeelnemers is verbeterd.
  • Van verschillende infrastructurele projecten zijn de voorbereidingen gestart, zoals reconstructie Julianaweg, fietsvoorziening Bootslot en herinrichting Keetzijde. De voorbereiding van de 3e ontsluiting is in 2018 voortgezet.

Parkeren

  • Juni 2018 is betaald parkeren voor touringcars op het parkeerterrein Parallelweg ingevoerd. Tevens zijn er voorzieningen in de vorm van traploper, tijdelijke toiletvoorziening en ondergrondse afvalcontainer, voor de toeristen op het parkeerterrein aangebracht.
  • Om het toeristisch parkeren beter te sturen is een nieuw parkeerverwijssysteem aanbesteed. De planning is dat deze voor 1 april 2019 in werking is.
  • Om meer inzicht te krijgen in het parkeren is er in juni en september een parkeerdruk meting gehouden. Deze meting maakt onderdeel uit van de evaluatie van het parkeren voor de gehele gemeente.
  • Inzake het parkeren op parkeerterrein Parallelweg inclusief de voorzieningen is een evaluatie gehouden, waarbij tevens suggesties zijn gedaan voor aanvullend parkeerbeleid.
  • Voor de algehele evaluatie van het parkeerbeleid in de gemeente Edam-Volendam zijn diverse onderzoeken gedaan en met verschillende partijen gesprekken gevoerd. Januari 2019 zijn de uitkomsten aan de gemeenteraad gepresenteerd.
  • Voor het faciliteren van het toeristisch parkeren in Edam zijn de voorbereidingen gestart voor de mogelijke aanleg van een parkeerterrein langs de Singelweg.
  • Op diverse locaties in de gemeente zijn er op verzoek van bewoners of dorps- en wijkraden extra parkeerplaatsen aangelegd om de capaciteit op specifieke plaatsen uit te breiden.

Duurzaamheid

  • Voor elektrische auto’s zijn er 10 nieuwe laadpalen, met 2 oplaadpunten per paal gerealiseerd.
  • Twee deelautosystemen zijn gestart, waarvan één met elektrische voertuigen, met als doel een alternatief te bieden voor de tweede auto.
  • Lijn 316 tussen Edam busstation en Amsterdam Centraal is elektrisch gaan rijden. Hiervoor zijn voorzieningen op het busstation Edam aangebracht. Dit is een primeur omdat het de eerste elektrische buslijn tussen steden is.
ga terug