Wat heeft het gekost?
Bedragen *€1.000 | |||||
Programma 6 Financiën en Alg dekkingsm | Jaarrekening | Primitieve begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking |
2017 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | |
Lasten | -3.077 | -1.523 | -1.391 | -1.438 | -47 |
Baten | 47.079 | 48.169 | 48.293 | 48.928 | 635 |
Totaal vóór mutaties reserves | 44.002 | 46.645 | 46.903 | 47.490 | 588 |
Toevoeging reserves | -15.685 | -1.051 | -3.319 | -3.299 | 20 |
Onttrekking reserves | 11.184 | 1.259 | 4.453 | 4.379 | -74 |
Totaal na mutaties reserves | 39.501 | 46.853 | 48.036 | 48.570 | 534 |
Technisch was het niet mogelijk om bovenstaand de mutaties in de reserves van het jaar 2017 in de tabel aan te geven voor de afzonderlijke programma's. Deze zijn bovenstaand gecumuleerd voor alle programma's weergegeven, in de toevoeging bovenstaand is ook de verdeling van het resultaat (+6.421) aan de reserves toegevoegd. De voor programma 6 afzonderlijke mutaties in de reserves waren:
Onttrekking: + 4.130
Toevoeging: - 3.572 waardoor het totaal op + 44.559 (afgerond) kwam in 2017
Betreffende reserves zijn gecumuleerd gepresenteerd in Programma 6.
Bedragen * €1.000 | ||||||||
Omschrijving | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking | |||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | ||
6.01 | Beleggingen en treasury | -313 | 269 | -44 | -269 | 309 | 40 | 84 |
6.02 | Onroerende-zaakbelastingen | -192 | 5.817 | 5.626 | -175 | 5.816 | 5.641 | 15 |
6.03 | Overige belastingen | -218 | 753 | 535 | -192 | 823 | 631 | 96 |
6.04 | Algemene uitkering | 0 | 41.271 | 41.271 | 0 | 41.425 | 41.425 | 153 |
6.05 | Overige uitgaven en inkomsten | -546 | 183 | -363 | -689 | 556 | -133 | 230 |
6.06 | Controle gemeentefinanciën | -123 | 0 | -123 | -114 | 0 | -114 | 9 |
6.07 | Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.99 | Mutaties reserves pg6 | -3.319 | 4.453 | 1.133 | -3.299 | 4.379 | 1.079 | -54 |
Totaal | -4.710 | 52.746 | 48.036 | -4.737 | 53.307 | 48.570 | 534 |
Verantwoording producten
Met betrekking tot de verantwoording van de producten is er voor gekozen slechts de significante afwijkingen ten opzichte van de begroting te vermelden, waardoor de analyse per programma op de gewenste hoofdlijnen plaats vindt.
Product 6.01 Beleggingen en treasury
De lasten op product 6.01 zijn €44.000 lager uitgevallen dan begroot en de werkelijke inkomsten zijn €40.000 hoger uitgevallen dan begroot. Per saldo is het resultaat van product 6.01 €84.000 voordeliger uitgevallen dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een hoger dan verwachte doorrekening van rentelasten en hogere dividenduitkeringen.
Op het product Beleggingen en treasury worden de werkelijk te betalen rentelasten geboekt. Een gedeelte van de rentelasten wordt vervolgens waar mogelijk toegerekend aan de producten waar deze betrekking op hebben (renteomslag). De werkelijk toe te rekenen rentelasten zijn €44.000 voordeliger uitgevallen dan waar in de begroting mee rekening was gehouden.
De dividenduitkering van de BNG Bank over het jaar 2017 was €37.000 hoger dan begroot en van netwerkbeheerder Alliander werd €3.000 meer dividend ontvangen.
Product 6.03 Overige belastingen
De werkelijke inkomsten zijn € 70.000 hoger dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door een hogere opbrengst toeristenbelasting van € 45.000, een hogere opbrengst van in rekening gebrachte invorderingskosten van € 18.000 en een hogere opbrengst hondenbelasting van € 8.000. De werkelijke uitgaven zijn € 26.000 lager uitgevallen dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door diverse lagere uitvoeringskosten van heffing en invordering van overige belastingen en voor een groot deel door lagere kosten van invoering watertoeristenbelasting.
Product 6.04 Algemene uitkering
De werkelijk inkomsten Algemene uitkering zijn in 2018 €153.000 hoger uitgevallen dan was begroot. Dit wordt veroorzaakt door nagekomen correcties uit voorgaande jaren en doordat de gevolgen van de decembercirculaire wel in de werkelijke cijfers zijn verwerkt maar niet in de begroting zijn bijgesteld.
Product 6.05 Overige uitgaven en inkomsten
De werkelijke uitgaven op product 6.05 zijn €143.000 hoger dan was begroot. De voornaamste oorzaken van deze overschrijding worden hieronder weergegeven.
In 2018 is de afrekening Vennootschapsbelasting over 2016 ontvangen. Dit betrof een teruggave van €165.000 welke niet was begroot. De voorlopige afdracht over 2017 was €10.000 hoger dan begroot. Per saldo leverde de VPB een voordeel op voor de gemeente van €155.000.
De werkelijke uitgaven die zijn gedaan met betrekking tot de parkeerfaciliteiten en de kiosk aan de Parallelweg staan geboekt op product 6.05. De geraamde budgetten voor de uitgaven van de parkeerfaciliteiten en de kiosk aan de Parallelweg staan op product 4.01. Dit zorgt voor overschrijding van €87.000 op product 6.05. en onderschrijding van €92.000 op product 4.01. De inkomsten toiletgebruik op product 6.05 waren conform raming.
In 2018 is een bedrag van €43.406, welke vanuit vorige boekjaren als oninbaar moeten worden beschouwd, afgeboekt. Dit zorgt voor overschrijding van €43.406 op product 6.05.
Panden die niet gebruikt worden voor gemeentelijke doeleinden en ook niet aan een ander taakveld kunnen worden toegerekend staan verantwoord op product 6.05. De energiekosten van deze panden vielen in 2018 €17.500 hoger uit dan was begroot.
De uitgaven in het kader van de werkkostenregeling zijn in 2018 hoger uitgevallen dan was begroot. Over 2018 is een naheffingsaanslag ontvangen van €41.747.
Diverse investeringen in de panden die op product 6.05 staan verantwoord zijn in 2018 niet voltooid. Te denken valt aan de verbouwing van de panden aan de Val van Urk 1 en de Hendrick Dirckszstraat 27. De kapitaallasten van deze investeringen staan wel begroot maar omdat de investeringen niet zijn afgerond zijn er geen werkelijke lasten geboekt. Dit zorgt voor een onderbesteding van €128.000.
Op product 6.05 staat zowel een niet begrote toevoeging, ad. €240.706, als een niet begrote onttrekking, ad. €190.483, aan de voorziening Dubieuze debiteuren (097.010) geboekt. Als gevolg van het gemiddeld langer openstaan van verkoopfacturen is de voorziening dubieuze debiteuren vermeerderd met € 50.223.
De werkelijke inkomsten op product 6.05 zijn €372.000 hoger dan was begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door incidentele inkomsten en de niet begrote vrijval van de voorziening Dubieuze debiteuren, ad. €190.483 (zie hierboven).
De incidentele meevallers waar in de begroting geen rekening mee is gehouden bedragen ongeveer €182.000.
Hieronder een opsomming van de incidentele baten:
- Inruilwaarde tractiemiddelen €24.500
- Clustering energiebelasting €10.000 hoger dan begroot
- Winstafdracht verkoop woningen €39.500 (anti-speculatie beding)
- Verrekening Jeugdhulp gem. Zaanstad €76.000
- Saldering tussenrekening loonheffing €18.000
- Opgelegde dwangsom €14.000
Product 6.99 Mutaties reserves
De mutaties in de reserves zijn €54.000 lager dan begroot. Aan de bestemde reserve Budgetoverheveling (095.750) is €49.805 minder toegevoegd dan was begroot. Dit komt doordat de uitgaven ten behoeve van vluchtelingenwerk hoger zijn uitgevallen. Daardoor valt het budget dat moet worden overgeheveld van 2018 naar 2019 lager uit.
De onttrekking aan de bestemde reserve Onderhoud gemeentelijke eigendommen (095.090) valt €101.145 lager uit dan was begroot. Zoals in de analyse van product 6.05 al valt te lezen zijn niet alle investeringen die gepland stonden voltooid. De kapitaallasten vallen daardoor lager uit. Waardoor de dekking van deze lasten, uit de reserve Onderhoud gemeentelijke eigendommen, ook lager uit valt.