Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
2
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en vertegenwoordiging in bestuur door burgemeester Sievers t.b.v. waarborgen fysieke en sociale veiligheid burgers gemeente Edam-Volendam.
Visie
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de voorbereiding op en bestrijding van rampen en crises voor de inwoners en bezoekers van onze regio.
Beleid
Op 10 februari 2017 is het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2017-2020 vastgesteld. In het beleidsplan staan de (gezamenlijke) ambities van het samenwerkingsverband dat bestaat uit brandweer, politie, GHOR en de acht gemeenten. Maar ook de ambities ten aanzien van onze wettelijke taken op het gebied van Brandweerzorg, Geneeskundige zorg, de Gemeenschappelijke meldkamer en Rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Samen voor veilig!
We zijn er van overtuigd dat we gezamenlijk de grootste veiligheidswinst kunnen realiseren. Vandaar dat onze focus de komende jaren ligt op het gezamenlijk beperken van risico’s en beheersen van (de effecten van) crises.- Gezamenlijk, omdat veiligheid geen exclusieve taak van de veiligheidsregio is. Samen met inwoners, instellingen en bedrijven kunnen we Zaanstreek-Waterland veiliger maken.
- Beperken van risico’s, omdat volledige beheersing van risico’s niet realistisch is.
- Beheersen van effecten, omdat als het dan toch misgaat, de veiligheidsregio optreedt om de continuïteit van de samenleving te waarborgen.
Openbaar belang
Hoogwaardig kwaliteitsniveau van voorbereiding op en bestrijding van incidenten, crises en rampen in regio.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
2.105
31-12-18
2.368
Vreemd vermogen
1-1-18
28.159
31-12-18
16.397
Financieel resultaat
2018
1177
Financiële toelichting
De begroting van VrZW bedraagt in 2018 € 32 miljoen. Het budget van VrZW wordt gevormd door de bijdrage van het Rijk en de bijdragen van de gemeenten.
De bijdrage 2018 van de gemeente Edam-Volendam bedroeg € 2.439.116.
Gemeenschappelijke regelingen
GGD Zaanstreek-Waterland
GGD Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur in het kader van primaire ziektepreventie, jeugd en ouderenzorg en infectieziekten.
Visie
De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren.
De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland.
De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd.
Beleid
Alle gemeenten in Zaanstreek-Waterland werken samen in de Gemeenschappelijke Regeling GGD ZW (GR GGD ZW). De gewijzigde GR GGD ZW is in september 2018 in het raadsplein behandeld en op 20 december 2018 gepubliceerd in de Staatscourant en daarmee op 21 december 2018 in werking getreden.
In 2018 is de strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. In de Strategische Agenda heeft de GGD twee ambities benoemd:
1) De GGD richt zich op het bevorderen van een gezonde(re) leefstijl van onze inwoners door de inzet van preventieve activiteiten.
2) De GGD draagt bij tot het creëren van een gezonde leefomgeving, die bewoners uitnodigt tot het ontwikkelen van gezond gedrag.
De ambities uit de Strategische Agenda sluiten aan op de speerpunten van het gemeentelijk beleid en op de thema’s uit het Nationaal preventieakkoordOpenbaar belang
Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
1.624
31-12-18
1.398
Vreemd vermogen
1-1-18
3.984
31-12-18
3.989
Financieel resultaat
2018
16
Financiële toelichting
De gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland bedraagt € 1.160.856 voor 2018.
NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W. Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdrachtgevende gemeente(n) plaatsvindt.
Gemeenschappelijke regelingen
Waterlands Archief
Waterlands Archief
Vestigingsplaats
Purmerend
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage.
Visie
Het Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken).
Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties ter inzage te geven aan iedereen, die daar belang in stelt. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van digitale informatie.
Beleid
Het Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt gewerkt.
Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e- depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening.
In 2019-2020 staat de uitvoering van het project digitalisering bouwvergunningen gepland. In 2018 zijn hiervoor de nodige voorbereidingen gestart.
De digitale, duurzaam te bewaren archieven die bij gemeenten ontstaan moeten worden beheerd in een digitaal depot: het “e- depot”. Bij het Waterlands Archief komen de gemeentelijke archieven samen.
Openbaar belang
De belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Hiermee voldoet de gemeente aan de bepalingen van de Archiefwet.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-17
102
31-12-17
82
Vreemd vermogen
1-1-17
419
31-12-17
344
Financieel resultaat
2017
0
Financiële toelichting
De bijdrage van de gemeente Edam- Volendam voor 2018 bedraagt € 251.806.
Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen. Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling is het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen: personeel en financiën (Gemeente Waterland), facilitair en huisvesting (Bibliotheek Waterland) en informatie en ICT. Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad ligt daarbij niet alleen voor de hand, maar is ook een bestuurlijke opdracht. In de samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad zal mogelijk ook de behoefte aan nieuwe functies ingevuld kunnen worden.
Een andere bestuurlijke opdracht is om binnen de regio Waterland nadrukkelijk de samenwerking te zoeken met de deelnemende gemeenten en andere maatschappelijke organisaties.Daarnaast is op archiefgebied ook in 2018 samengewerkt met het Westfries Archief en het Regionaal Archief Alkmaar. Voor programmering en publiciteit zochtt het Waterlands Archief ook weer de samenwerking met de Bibliotheek Waterland. Tot slot is er k weer een verdere samenwerking met middelbare scholen, hogescholen en universiteiten, historische verenigingen en musea.
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Regeling Twiske-Waterland
Gemeenschappelijke Regeling Twiske-Waterland
Vestigingsplaats
Oostzaan
Website
Programma
3
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam neemt deel in het Recreatieschap Twiske-Waterland. De doelstelling van het recreatieschap is het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie en watersport, het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu en het tot stand brengen en onderhouden van het landschap.
De bijdrage van de gemeente Edam-Volendam aan onderdeel Waterland bedraagt 4,84% van het totaal aan contribuantenbijdragen, het geen in 2018 neer komt op € 31.851.Visie
- Beheer en onderhoud van recreatieve infrastructuur
- Realiseren meekoppelprojecten recreatiepaden Markermeerdijk
Beleid
Programma accenten 2018:
- Gescheiden financiele verantwoording Landschap Waterland & Twiske, waarover medio 2018 een besluit wordt genomen in het AB.
- Inzet op projecten, zowel realisatie als beheer en onderhoud:
* Beheer en onderhoud boerenlandpaden
* Beheer en onderhoud sloepennetwerken Laag Holland
* Beheer en onderhoud voorzieningen electrisch varen en vaarroute Waterland
* Beheer en onderhoud kanoroutenetwerk Wormer- en Jisperveld
* Meekoppelen recreatiepaden Markermeerdijk
* Beheer en onderhoud wandelroutenetwerkOpenbaar belang
Om een goede bedrijfsvoering mogelijk te maken, worden de lasten en de participantenbijdragen jaarlijks geïndexeerd met consumentenprijsindex van het CBS.
In de programmabegroting 2018 is geïndexeerd met een percentage van 0,65%.Risico's
De algemene reserve is voldoende om het gebied duurzaam te beheren. Deze is met name bedoeld voor groot onderhoud en vervangingen in de toekomst.
In algemene zin: besluitvorming met financiele gevolgen door het bestuur van de GR heeft gevolgen voor de participanten.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
4.826
31-12-18
4.766
Vreemd vermogen
1-1-18
557
31-12-18
133
Financieel resultaat
2018
-60
Financiële toelichting
De jaarrekening 2018 is gesloten met een beter saldo dan begroot. Het voordeel is met name ontstaan door incidentele voordelen, met name hogere baten uit betaald parkeren.
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Programma
3
Gemeentelijk belang
Met de inwerkingtreding van de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is de overdracht van deze zogenaamde basistaken een verplichting geworden. Het is daarbij ook een verplichting geworden om dat in de vorm van een te regelen. De gemeente is voor wat betreft deze basistaken dan ook per 1 mei 2017 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond.
De gemeente wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder Runderkamp.
Visie
De omgevingsdienst IJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen haar werkgebied. Daarbinnen inspireren wij burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners met vertrouwen mee samenwerken.
Beleid
Het basistakenpakket betreft de vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken (VTH) op het gebied van milieu met betrekking tot complexere inrichtingen en ketens (grondstromen/ asbest/ afval) in een gemeente. De Omgevingsdienst IJmond voert deze taken uit voor de gemeente Edam-Volendam. Zij worden soms ook ingehuurd voor extra taken zoals geluidscontrole kermis, controle inrichtingseisen drank- en horecavergunning en diverse taken/projecten op het gebied van duurzaamheid. Hiermee wordt dus mede invulling gegeven aan de doelstellingen op het gebied van omgevingskwaliteit.
Openbaar belang
Door bundeling van specialismen realiseren wij, namens onze gemeenten en provincie, een grotere efficiëntie en een hogere kwaliteit van onze werkzaamheden. Het geeft ons ook de mogelijkheid om gemeente overstijgende projecten breed op te pakken. Belangrijk, want milieu stopt niet bij de grenzen van een gemeente. Denk hierbij aan thema's als mobiliteit en luchtkwaliteit.
Risico's
Er is een algemeen risico ten aanzien van besluitvorming vanuit de GR waarbij de participanten verantwoordelijk zijn voor de financiële gevolgen daarvan. Verder is er risico ten aanzien van de kostenontwikkeling ten opzichte van de geleverde kwantiteit en kwaliteit van producten.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
558
31-12-18
509
Vreemd vermogen
1-1-18
8.547
31-12-18
8.552
Financieel resultaat
2018
11
Financiële toelichting
De bijdrage aan de omgevingsienst IJmond bedroeg in 2018 € 152.121 (inclusief begrotingswijziging, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 13 december 2018)
Gemeenschappelijke regelingen
Regionale samenwerking Jeugdhulp
Regionale samenwerking Jeugdhulp
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Regionale Samenwerking Amsterdam-Amstelland & Zaanstreek-Waterland
Programma
5
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 wordt deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp.
De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Visie
Doel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop.
Beleid
De regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid.
Edam-Volendam neemt deel aan de ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociaal domein’ Zaanstreek-Waterland. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.
Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.Openbaar belang
Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
Vreemd vermogen
31-12-18
31-12-18
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
In de rekening 2018 van Edam-Volendam is een bijdrage verantwoord van € 63.366.
In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineens geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag van jeugdige en gezin en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt!
Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.
Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Vennootschappen en coöperaties
Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
Vestigingsplaats
Website
Programma
6
Gemeentelijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG Bank. De gemeente heeft 41.730 aandelen en heeft daarmee minderheidsbelang.
Visie
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Dit vloeit nog voort uit de periode dat de Bank in veel sterkere mate als nu verrekeninstelling was tussen Rijk en Lagere Overheden. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee dient de bank de publieke taak.
Beleid
De huidige situatie continueren
Openbaar belang
BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid en draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. We verstrekken krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Risico's
Verwacht wordt dat als gevolg van het schatkistbankieren en de mindere omzet van verstrekte geldleningen de resultaten van de bank onder druk komen te staan.
Bedragen
* € 1.000.000
Eigen vermogen
1-1-18
4.953
31-12-18
4.990
Vreemd vermogen
1-1-18
135.041
31-12-18
132.201
Financieel resultaat
2018
318
Financiële toelichting
De dividenduitkering over 2018 bedroeg €118.931
Vennootschappen en coöperaties
N.V. Houdstermaatschappij EZW
N.V. Houdstermaatschappij EZW
Vestigingsplaats
Twisk
Website
Programma
6
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam heeft geen aandelen meer in de NV Houdstermaatschappij EZW.
Visie
De gemeente was aandeelhouder van de N.V. Houdstermaatschappij EZW. De gemeente heeft een minderheidsbelang. De aandelen van de Houdstermaatschappij in het geplaatste kapitaal van Alliander N.V. zijn per 18 december 2017 overgedragen aan de deelnemende gemeenten.
Beleid
Teneinde te voorkomen dat er ook in de toekomst nog belasting moet worden betaald is op de algemene vergadering van aandeelhouders voor de Houdstermaatschappij EZW op 20 juni 2017 besloten om de vennootschap te ontbinden. De aandelen van de Houdstermaatschappij in het geplaatste kapitaal van Alliander N.V. zijn per 18 december 2017 overgedragen aan de deelnemende gemeenten. Deze gemeenten zijn nu rechtstreeks aandeelhouder in Alliander N.V..
Openbaar belang
Risico's
Alhoewel de aandelen nu zijn overgedragen blijft de Houdstermaatschappij voorlopig nog wel in stand. De daadwerkelijke liquidatie zal pas plaatsvinden als alle vorderingen en schulden, inclusief belastingaanslagen, volledig zijn afgewikkeld. Om de vennootschapsbelasting over de jaren 2016 en 2017 te kunnen betalen heeft de Houdstermaatschappij een voorziening gevormd. Indien deze voorziening niet voldoende zal blijken om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen dan zullen alle (voormalige) deelnemende gemeenten naar rato van hun deelneming in het kapitaal opdraaien voor het dekken van deze kosten.
Als gevolg van de onzekerheid over de hoogte van de resterende verplichtingen is tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders eveneens besloten nog niet over te gaan tot het uitkeren van dividend over het jaar 2016, totdat er zekerheid bestaat over de hoogte van de belastingaanslagen.Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat
0
Financiële toelichting
Er wordt geen dividend meer uitgekeerd.
Vennootschappen en coöperaties
N.V. HVC
N.V. HVC
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de N.V. HVC en heeft met acht aandelen een minderheidsbelang.
Over het aandelenbezit ontvangt de gemeente mogelijk een dividenduitkering, alsmede een provisie voor het garanderen van geldleningen die ingezet worden voor afval gerelateerde activiteiten.
Visie
HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders.
Zij zet zich onverminderd in om steeds meer materialen te hergebruiken door diverse soorten afval apart in te zamelen. HVC is de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar van Nederland.Daarnaast produceert HVC duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie en leveren die aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren.
Verder ondersteunt zij bij maatregelen om lokaal te verduurzamen.
Duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) halen we uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie.
Beleid
De huidige situatie continueren.
Openbaar belang
Deelnemende overheden te helpen met het realiseren van hun doelstellingen op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en duurzame energie
Risico's
De garantstelling is meegenomen in de paragraaf "Weerstandsvermogen en risicobeheersing".
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-17
89.603
31-12-17
103.216
Vreemd vermogen
1-1-17
860.491
31-12-17
849.006
Financieel resultaat
2017
13585
Financiële toelichting
Als garantstellingprovisie is een bedrag van € 16.694 ontvangen. Tot een dividenduitkering is het nog niet gekomen.
Vennootschappen en coöperaties
Alliander N.V.
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Website
Programma
6
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam heeft 304.055 aandelen in Alliander N.V.. met een nominale waarde van € 5,00.
Visie
Alliander staat voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken.
Beleid
De gemeente Edam-Volendam beschikt over een minderheidsbelang in de aandelen en is hierdoor afhankelijk van een meerderheid in de aandeelhoudersvergadering.
Openbaar belang
Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Risico's
Bedragen
* € 1.000.000
Eigen vermogen
1-1-17
3.864
31-12-17
3.942
Vreemd vermogen
1-1-17
3.871
31-12-17
4.127
Financieel resultaat
2017
203
Financiële toelichting
In de begroting 2019 is een dividendopbrengst van € 200.000 geraamd.
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Stichting Werkplus
Stichtingen en verenigingen
Stichting Werkplus
Vestigingsplaats
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het bestuur van deze stichting bestaat uit de wethouder Samenleving, de directeur en een medewerker van de afdeling Financien.
De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Visie
De stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
Beleid
Per 1 januari 2018 is/wordt het Werkvoorzieningsschap BaanStede opgeheven en heeft de gemeente Edam-Volendam de uitvoering van de Wsw zelf ter hand genomen. Ter voorbereiding heeft de gemeente Edam-Volendam een ‘gemeentelijke’ stichting opgericht die als formele werkgever fungeert voor de Wsw’ers, de mensen met een arbeidshandicap zoals bedoeld in de Wet sociale werkvoorziening die voorheen bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede aan het arbeidsproces deelnamen (circa 90 inwoners van Edam-Volendam).
De Stichting Werkplus is vormgegeven dat deze opereert binnen het juridisch kader dat geldt voor quasi-inbesteden:
1.de gemeente houdt toezicht op de stichting als ware het een eigen dienst;
2.de stichting verricht het merendeel van zijn werkzaamheden ten behoeve van de gemeente (tenminste 80%).Hierdoor is het mogelijk om het werk te gunnen aan de specifieke doelgroep die de gemeente voor ogen heeft: de Wsw’ers die tot en met 2017 bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede waren ondergebracht.
Openbaar belang
Het mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
Vreemd vermogen
1-1-18
31-12-18
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
De ontwerpbegroting 2018 van de Stichting Werkplus is begroot op een bedrag van € 3.182.000.
In de begroting van de gemeente is voor 2018 als totale bijdrage voor de Stichting Werkplus € 2.362.000 (overdracht van de rijksbijdrage uitvoering Wsw 2018 plus de gemeentelijke bijdrage) beschikbaar.Stichtingen en verenigingen
Zwembad de Waterdam
Zwembad de Waterdam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
www.waterdam.nl
Programma
5
Gemeentelijk belang
Tekortfinanciering als bijdrage aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid en veiligheid.
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000
Visie
Optimaal gebruik van accommodatie om te kunnen sporten en recreëren, met inachtneming van wettelijke kaders voor wat betreft milieu- en kwaliteitseisen. Bijdrage leveren aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid.
Beleid
Openbaar belang
Recreatie en Volksgezondheid
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-17
45
31-12-17
45
Vreemd vermogen
1-1-17
224
31-12-17
320
Financieel resultaat
2017
0
Financiële toelichting
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000.
De jaarrekening 2018 van NV Sportfondsenbad Edam-Volendam (inclusief balans) is bij het schrijven van deze tekst (januari 2019) nog niet ontvangen.
Stichtingen en verenigingen
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
2
Gemeentelijk belang
De gemeentelijke betaalt een jaarlijkse bijdrage aan het Veiligheidshuis
Visie
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland draagt bij aan een veiliger regio door met een persoonsgerichte aanpak criminaliteit en overlast tegen te gaan en recidive te verminderen
Beleid
Het Veiligheidshuis is een netwerkorganisatie van gemeenten en partners uit het straf-, zorg en het bestuurlijke domein. In het Veiligheidshuis komen de netwerkpartners onder eenduidige regie tot samenwerking om complexe problemen duurzaam op te lossen. Bij deze problemen speelt altijd een veiligheidsrisico. Daarnaast is het Veiligheidshuis een informatie- en expertisecentrum waar kennis vergaard en gedeeld wordt.
De komende jaren zal de capaciteit van het Veiligheidshuis uitgebreid worden om het hoofd te bieden aan complexe situaties waarbij regionale regie en coordinatie nodig is om tot een doorbraak te komen. Tevens is het Veiligheidshuis belast met de doorontwikkeling van de aanpak van radicalisering en extremisme (CTER).
Openbaar belang
In Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland werken professionals structureel samen aan een veilige leefomgeving. Met een persoonsgerichte aanpak zorgen justitie, politie, gemeente en verschillende zorginstanties voor het verminderen van criminaliteit en overlast en wordt recidive voorkomen.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
Vreemd vermogen
1-1-18
31-12-18
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
De financiele bijdrage van de gemeente over 2018 bedroeg € 28.911.
Stichtingen en verenigingen
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Van het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester.
De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000.
Visie
Doel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen.
Beleid
De Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd.
Openbaar belang
Als uitvloeisel van het schikkingtraject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden.
Risico's
Geen
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
Vreemd vermogen
1-1-18
31-12-18
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
In de begroting van 2018 is een exploitatie bijdrage van € 40.000 opgenomen.
Stichtingen en verenigingen
Stichting Samenwerkingsverband PO Waterland
Stichting Samenwerkingsverband PO Waterland
Vestigingsplaats
purmerend
Website
www.swvwaterland.nl
Programma
5
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam participeert in deze samenwerking ten behoeve van het onderwijsgedeelte van Programma 5 Sociaal Maatschappelijk. In dit kader wordt de aansluiting tussen Passend Onderwijs en Jeugdwet verder vormgegeven middels het Schoolmaatschappelijk Werk.
De jaarlijkse bijdrage van Edam-Volendam bedraagt € 352.000
Visie
Het Samenwerkingsverband PO Waterland is verantwoordelijk voor een dekkend netwerk Passend Onderwijs. Om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, werken scholen samen in dit regionale samenwerkingsverband. Het Samenwerkingsverband maakt onder meer afspraken over welke begeleiding de reguliere scholen bieden, welke kinderen een plek kunnen krijgen in het (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) of speciaal basisonderwijs (sbo) en over de verdeling van de ondersteuningsmiddelen.
Beleid
Om te zorgen voor zo goed mogelijke samenwerking tussen professionals die met jeugdigen werken, stemmen samenwerkingsverbanden en gemeenten hun beleidsplannen af. Uit deze samenwerking is een werkagenda Passend Onderwijs voortgekomen. Deze agenda bestaat uit de onderdelen thuiszitters, leerlingenvervoer, zorg voor de jeugd, doorgaande ontwikkellijn, statushouders en onderwijs/arbeidsmarkt.
Openbaar belang
Het Samenwerkingsverband PO Waterland bestrijkt de gehele regio Waterland en omvat de volgende gemeenten: Purmerend, Beemster, Landsmeer, Edam- Volendam en Waterland.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-17
1-1-17
Vreemd vermogen
1-1-17
1-1-17
Financieel resultaat
2017
0
Financiële toelichting
De jaarlijkse bijdrage van Edam-Volendam bedraagt in 2018-2019 € 352.000.
Overige verbonden partijen
Overige verbonden partijen
Vervoerregio Amsterdam
Overige verbonden partijen
Vervoerregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam is vertegenwoordigd in de Regioraad door drie raadsleden.
Visie
De vervoerregio zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio.
Beleid
Verbinden is de missie van de Vervoerregio die uitgevoerd wordt via de volgende programma's:
- Mobiliteit
- Openbaar Vervoer
- Infrastructuur
De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. Om op een goede manier te overleggen en besluiten te nemen zijn er diverse (bestuurs)vormen van overleg: De regioraad, het dagelijks bestuur, portefeuillehoudersoverleggen en commissies.
Naast de bestuurders is een ambtelijke organisatie binnen de Vervoerregio Amsterdam actief om namens de gemeenten besluitvorming voor te bereiden, regionaal beleid op stellen, concrete projecten te initiëren en uit te voeren én samenwerking tussen betrokken partijen tot stand te brengen.
Openbaar belang
Goede verbindingen tussen bestemmingen zijn belangrijk zodat mensen zich snel via openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en confortabel kunnen verplaatsen.
Risico's
Geen.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-17
3.216
31-12-17
1.264
Vreemd vermogen
1-1-17
259.985
31-12-17
287.517
Financieel resultaat
2017
0
Financiële toelichting
De gemeente draagt financieel niet bij aan de Vervoerregio Amsterdam.
In voorkomende gevallen wordt getracht gemeentelijke projecten, voor de binnen het beleid passende onderdelen, gesubsidieerd te krijgen door de Vervoerregio.Overige verbonden partijen
Metropoolregio Amsterdam
Metropoolregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
1
Gemeentelijk belang
Edam- Volendam is trekker van het beleidsterrein economie, recreatie en toerisme.
Ter bekostiging van de activiteiten wordt een bijdrage betaaldvan € 1,50 per inwoner.Visie
De Metropoolregio Amsterdam behoort tot de Europese top vijf van economisch sterke regio’s en heeft begin 2016 een agenda opgesteld voor de toekomst. Prioriteit heeft het aanjagen van de economie, het verbeteren van de bereikbaarheid en het bouwen van woningen. Dit laatste is extra urgent vanwege de populariteit van de metropoolregio onder woningzoekenden. Op economisch gebied wil de MRA een voortrekkersrol vervullen in de kennis- en circulaire economie. Duurzaamheid staat eveneens hoog op de actielijst. Hetzelfde geldt voor het versterken van de landschappelijke elementen, met aandacht voor het uitbreiden van zowel de recreatiemogelijkheden als de natuurbeleving.
Beleid
De voortschrijdende MRA actie-agenda 2016- 2020 is leidend voor de acties.
Binnen de MRA wordt overlegd in de volgende platforms:
·-Platform Ruimte;
·-Platform Economie en
·-Platform Mobiliteit, en de portefeuillehoudersoverleggen:
- bouwen en wonen;
- metropolitaan landschap;
- duurzaamheid..
Bij regionale afspraken op de terreinen van wonen, economie en bereikbaarheid worden de deelnemers eerst geconsulteerd. Hiertoe behoren de strategische agenda, het werkplan en de P&C cyclus, zoals begroting en rekening.
De sub-regio Zaanstreek –Waterland heeft een gezamenlijke visie en samenwerkingsagenda opgesteld.
Openbaar belang
Binnen de Metropoolregio Amsterdam werken de MRA-partners; 2 provincies, 33 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam vanuit een gedeelde visie aan een krachtige, innovatieve economie, snellere verbindingen en voldoende en aantrekkelijke ruimte voor wonen, werken en recreëren
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
Vreemd vermogen
1-1-18
31-12-18
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
De financiele bijdrage aan de MRA bedraagt € 1,50 per inwoner. De bijdrage 2018 is € 53.933.
Overige verbonden partijen
Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland
Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam is een van de acht deelnemende regiogemeenten voor samenwerking in de afvalwaterketen.
Gezamenlijk opgepakte projecten worden qua kosten door de deelnemers van de regio Zaanstreek-Waterland naar rato van deelneming gedeeld.Visie
Samenwerking tussen gemeenten, waterschap en waterleidingbedrijf om in het waterbeheer tot besparingen en kwaliteitsverbetering te komen en kostbare kennis met elkaar te delen.
Beleid
Het op 23 mei 2011 ondertekende Bestuursakkoord Water (BAW) dat door het Rijk is gesloten met de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van waterleidingbedrijven heeft als doel te komen tot kostenbesparing, betere kwaliteit en minder kwetsbaarheid vanaf het jaar 2020. Kortweg wordt dit de 3 K’s genoemd. Naast de stimulans vanuit het Bestuursakkoord Water is er ook een regionaal belang om meer en beter samen te werken in het stedelijk rioolwaterbeheer. Daarnaast vindt uitwisseling van kennis binnen de regio veelvuldig plaats.
Openbaar belang
Door collectieve aanbesteding wordt voordeel behaald. Voorbeelden hierin zijn: het onderhoudsmatig collectief reinigen en inspecteren van rioolstelsels en kolken zuigen.
Ook is regionaal een Gemeentelijk Riolering Plan (GRP) gemaakt met uniformiteit; wel behoudt iedere gemeente haar eigen kosten/dekkingsplan.
Het plan betreft de periode 2018-2023 en is vastgesteld in de raadsvergadering van 15 februari 2018.Risico's
Geen.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
Vreemd vermogen
1-1-18
31-12-18
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
De bijdrage van Edam-Volendam voor het jaar 2018 bedraagt € 29.250. Daarnaast neemt elke deelnemer haar ambtelijke inzet voor eigen rekening.
Gezamenlijk opgepakte projecten worden qua kosten naar rato door de deelnemers gedeeld.