Gemeenschappelijke regelingen | ||||
---|---|---|---|---|
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland | ||||
Vestigingsplaats | Zaandam | |||
Website | ||||
Programma | 2 | |||
Gemeentelijk belang | Jaarlijkse bijdrage en vertegenwoordiging in bestuur door burgemeester Sievers t.b.v. waarborgen fysieke en sociale veiligheid burgers gemeente Edam-Volendam. | |||
Visie | Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de voorbereiding op en bestrijding van rampen en crises voor de inwoners en bezoekers van onze regio. | |||
Beleid | Op 10 februari 2017 is het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2017-2020 vastgesteld. In het beleidsplan staan de (gezamenlijke) ambities van het samenwerkingsverband dat bestaat uit brandweer, politie, GHOR en de acht gemeenten. Maar ook de ambities ten aanzien van onze wettelijke taken op het gebied van Brandweerzorg, Geneeskundige zorg, de Gemeenschappelijke meldkamer en Rampenbestrijding en crisisbeheersing. Samen voor veilig!
| |||
Openbaar belang | Hoogwaardig kwaliteitsniveau van voorbereiding op en bestrijding van incidenten, crises en rampen in regio. | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 2.105 | 31-12-18 | 2.368 |
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 28.159 | 31-12-18 | 16.397 |
Financieel resultaat | 2018 | 1177 | ||
Financiële toelichting | De begroting van VrZW bedraagt in 2018 € 32 miljoen. Het budget van VrZW wordt gevormd door de bijdrage van het Rijk en de bijdragen van de gemeenten. De bijdrage 2018 van de gemeente Edam-Volendam bedroeg € 2.439.116. | |||
GGD Zaanstreek-Waterland | ||||
Vestigingsplaats | Zaandam | |||
Website | ||||
Programma | 5 | |||
Gemeentelijk belang | Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur in het kader van primaire ziektepreventie, jeugd en ouderenzorg en infectieziekten. | |||
Visie | De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren. De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland. De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd. | |||
Beleid | Alle gemeenten in Zaanstreek-Waterland werken samen in de Gemeenschappelijke Regeling GGD ZW (GR GGD ZW). De gewijzigde GR GGD ZW is in september 2018 in het raadsplein behandeld en op 20 december 2018 gepubliceerd in de Staatscourant en daarmee op 21 december 2018 in werking getreden. In 2018 is de strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. In de Strategische Agenda heeft de GGD twee ambities benoemd: | |||
Openbaar belang | Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 1.624 | 31-12-18 | 1.398 |
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 3.984 | 31-12-18 | 3.989 |
Financieel resultaat | 2018 | 16 | ||
Financiële toelichting | De gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland bedraagt € 1.160.856 voor 2018. NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W. Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdrachtgevende gemeente(n) plaatsvindt. | |||
Waterlands Archief | ||||
Vestigingsplaats | Purmerend | |||
Website | ||||
Programma | 5 | |||
Gemeentelijk belang | Het Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage. | |||
Visie | Het Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken). Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties ter inzage te geven aan iedereen, die daar belang in stelt. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van digitale informatie. | |||
Beleid | Het Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt gewerkt. Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e- depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening. In 2019-2020 staat de uitvoering van het project digitalisering bouwvergunningen gepland. In 2018 zijn hiervoor de nodige voorbereidingen gestart. De digitale, duurzaam te bewaren archieven die bij gemeenten ontstaan moeten worden beheerd in een digitaal depot: het “e- depot”. Bij het Waterlands Archief komen de gemeentelijke archieven samen. | |||
Openbaar belang | De belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Hiermee voldoet de gemeente aan de bepalingen van de Archiefwet. | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-17 | 102 | 31-12-17 | 82 |
Vreemd vermogen | 1-1-17 | 419 | 31-12-17 | 344 |
Financieel resultaat | 2017 | 0 | ||
Financiële toelichting | De bijdrage van de gemeente Edam- Volendam voor 2018 bedraagt € 251.806. Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen. Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling is het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen: personeel en financiën (Gemeente Waterland), facilitair en huisvesting (Bibliotheek Waterland) en informatie en ICT. Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad ligt daarbij niet alleen voor de hand, maar is ook een bestuurlijke opdracht. In de samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad zal mogelijk ook de behoefte aan nieuwe functies ingevuld kunnen worden. Daarnaast is op archiefgebied ook in 2018 samengewerkt met het Westfries Archief en het Regionaal Archief Alkmaar. Voor programmering en publiciteit zochtt het Waterlands Archief ook weer de samenwerking met de Bibliotheek Waterland. Tot slot is er k weer een verdere samenwerking met middelbare scholen, hogescholen en universiteiten, historische verenigingen en musea. | |||
Gemeenschappelijke Regeling Twiske-Waterland | ||||
Vestigingsplaats | Oostzaan | |||
Website | ||||
Programma | 3 | |||
Gemeentelijk belang | De gemeente Edam-Volendam neemt deel in het Recreatieschap Twiske-Waterland. De doelstelling van het recreatieschap is het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie en watersport, het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu en het tot stand brengen en onderhouden van het landschap. | |||
Visie |
| |||
Beleid | Programma accenten 2018: | |||
Openbaar belang | Om een goede bedrijfsvoering mogelijk te maken, worden de lasten en de participantenbijdragen jaarlijks geïndexeerd met consumentenprijsindex van het CBS. | |||
Risico's | De algemene reserve is voldoende om het gebied duurzaam te beheren. Deze is met name bedoeld voor groot onderhoud en vervangingen in de toekomst. In algemene zin: besluitvorming met financiele gevolgen door het bestuur van de GR heeft gevolgen voor de participanten. | |||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 4.826 | 31-12-18 | 4.766 |
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 557 | 31-12-18 | 133 |
Financieel resultaat | 2018 | -60 | ||
Financiële toelichting | De jaarrekening 2018 is gesloten met een beter saldo dan begroot. Het voordeel is met name ontstaan door incidentele voordelen, met name hogere baten uit betaald parkeren. | |||
Omgevingsdienst IJmond | ||||
Vestigingsplaats | Beverwijk | |||
Website | ||||
Programma | 3 | |||
Gemeentelijk belang | Met de inwerkingtreding van de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is de overdracht van deze zogenaamde basistaken een verplichting geworden. Het is daarbij ook een verplichting geworden om dat in de vorm van een te regelen. De gemeente is voor wat betreft deze basistaken dan ook per 1 mei 2017 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond. De gemeente wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder Runderkamp. | |||
Visie | De omgevingsdienst IJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen haar werkgebied. Daarbinnen inspireren wij burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners met vertrouwen mee samenwerken. | |||
Beleid | Het basistakenpakket betreft de vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken (VTH) op het gebied van milieu met betrekking tot complexere inrichtingen en ketens (grondstromen/ asbest/ afval) in een gemeente. De Omgevingsdienst IJmond voert deze taken uit voor de gemeente Edam-Volendam. Zij worden soms ook ingehuurd voor extra taken zoals geluidscontrole kermis, controle inrichtingseisen drank- en horecavergunning en diverse taken/projecten op het gebied van duurzaamheid. Hiermee wordt dus mede invulling gegeven aan de doelstellingen op het gebied van omgevingskwaliteit. | |||
Openbaar belang | Door bundeling van specialismen realiseren wij, namens onze gemeenten en provincie, een grotere efficiëntie en een hogere kwaliteit van onze werkzaamheden. Het geeft ons ook de mogelijkheid om gemeente overstijgende projecten breed op te pakken. Belangrijk, want milieu stopt niet bij de grenzen van een gemeente. Denk hierbij aan thema's als mobiliteit en luchtkwaliteit. | |||
Risico's | Er is een algemeen risico ten aanzien van besluitvorming vanuit de GR waarbij de participanten verantwoordelijk zijn voor de financiële gevolgen daarvan. Verder is er risico ten aanzien van de kostenontwikkeling ten opzichte van de geleverde kwantiteit en kwaliteit van producten. | |||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 558 | 31-12-18 | 509 |
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 8.547 | 31-12-18 | 8.552 |
Financieel resultaat | 2018 | 11 | ||
Financiële toelichting | De bijdrage aan de omgevingsienst IJmond bedroeg in 2018 € 152.121 (inclusief begrotingswijziging, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 13 december 2018) | |||
Regionale samenwerking Jeugdhulp | ||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||
Website | Regionale Samenwerking Amsterdam-Amstelland & Zaanstreek-Waterland | |||
Programma | 5 | |||
Gemeentelijk belang | Edam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 wordt deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt. | |||
Visie | Doel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop. | |||
Beleid | De regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid. | |||
Openbaar belang | Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp. | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Vreemd vermogen | 31-12-18 | 31-12-18 | ||
Financieel resultaat | 2018 | 0 | ||
Financiële toelichting | In de rekening 2018 van Edam-Volendam is een bijdrage verantwoord van € 63.366. In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineens geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag van jeugdige en gezin en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt! | |||
Vennootschappen en coöperaties | ||||
---|---|---|---|---|
BNG Bank N.V. | ||||
Vestigingsplaats | ||||
Website | ||||
Programma | 6 | |||
Gemeentelijk belang | De gemeente is aandeelhouder van de BNG Bank. De gemeente heeft 41.730 aandelen en heeft daarmee minderheidsbelang. | |||
Visie | De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Dit vloeit nog voort uit de periode dat de Bank in veel sterkere mate als nu verrekeninstelling was tussen Rijk en Lagere Overheden. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee dient de bank de publieke taak. | |||
Beleid | De huidige situatie continueren | |||
Openbaar belang | BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid en draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. We verstrekken krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. | |||
Risico's | Verwacht wordt dat als gevolg van het schatkistbankieren en de mindere omzet van verstrekte geldleningen de resultaten van de bank onder druk komen te staan. | |||
Bedragen | * € 1.000.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 4.953 | 31-12-18 | 4.990 |
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 135.041 | 31-12-18 | 132.201 |
Financieel resultaat | 2018 | 318 | ||
Financiële toelichting | De dividenduitkering over 2018 bedroeg €118.931 | |||
N.V. Houdstermaatschappij EZW | ||||
Vestigingsplaats | Twisk | |||
Website | ||||
Programma | 6 | |||
Gemeentelijk belang | De gemeente Edam-Volendam heeft geen aandelen meer in de NV Houdstermaatschappij EZW. | |||
Visie | De gemeente was aandeelhouder van de N.V. Houdstermaatschappij EZW. De gemeente heeft een minderheidsbelang. De aandelen van de Houdstermaatschappij in het geplaatste kapitaal van Alliander N.V. zijn per 18 december 2017 overgedragen aan de deelnemende gemeenten. | |||
Beleid | Teneinde te voorkomen dat er ook in de toekomst nog belasting moet worden betaald is op de algemene vergadering van aandeelhouders voor de Houdstermaatschappij EZW op 20 juni 2017 besloten om de vennootschap te ontbinden. De aandelen van de Houdstermaatschappij in het geplaatste kapitaal van Alliander N.V. zijn per 18 december 2017 overgedragen aan de deelnemende gemeenten. Deze gemeenten zijn nu rechtstreeks aandeelhouder in Alliander N.V.. | |||
Openbaar belang | ||||
Risico's | Alhoewel de aandelen nu zijn overgedragen blijft de Houdstermaatschappij voorlopig nog wel in stand. De daadwerkelijke liquidatie zal pas plaatsvinden als alle vorderingen en schulden, inclusief belastingaanslagen, volledig zijn afgewikkeld. Om de vennootschapsbelasting over de jaren 2016 en 2017 te kunnen betalen heeft de Houdstermaatschappij een voorziening gevormd. Indien deze voorziening niet voldoende zal blijken om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen dan zullen alle (voormalige) deelnemende gemeenten naar rato van hun deelneming in het kapitaal opdraaien voor het dekken van deze kosten. | |||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | ||||
Vreemd vermogen | ||||
Financieel resultaat | 0 | |||
Financiële toelichting | Er wordt geen dividend meer uitgekeerd. | |||
N.V. HVC | ||||
Vestigingsplaats | Alkmaar | |||
Website | ||||
Programma | 4 | |||
Gemeentelijk belang | De gemeente is aandeelhouder van de N.V. HVC en heeft met acht aandelen een minderheidsbelang. Over het aandelenbezit ontvangt de gemeente mogelijk een dividenduitkering, alsmede een provisie voor het garanderen van geldleningen die ingezet worden voor afval gerelateerde activiteiten. | |||
Visie | HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert HVC duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie en leveren die aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren. Verder ondersteunt zij bij maatregelen om lokaal te verduurzamen. Duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) halen we uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie. | |||
Beleid | De huidige situatie continueren. | |||
Openbaar belang | Deelnemende overheden te helpen met het realiseren van hun doelstellingen op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en duurzame energie | |||
Risico's | De garantstelling is meegenomen in de paragraaf "Weerstandsvermogen en risicobeheersing". | |||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-17 | 89.603 | 31-12-17 | 103.216 |
Vreemd vermogen | 1-1-17 | 860.491 | 31-12-17 | 849.006 |
Financieel resultaat | 2017 | 13585 | ||
Financiële toelichting | Als garantstellingprovisie is een bedrag van € 16.694 ontvangen. Tot een dividenduitkering is het nog niet gekomen. | |||
Alliander N.V. | ||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Website | ||||
Programma | 6 | |||
Gemeentelijk belang | De gemeente Edam-Volendam heeft 304.055 aandelen in Alliander N.V.. met een nominale waarde van € 5,00. | |||
Visie | Alliander staat voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken. | |||
Beleid | De gemeente Edam-Volendam beschikt over een minderheidsbelang in de aandelen en is hierdoor afhankelijk van een meerderheid in de aandeelhoudersvergadering. | |||
Openbaar belang | Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-17 | 3.864 | 31-12-17 | 3.942 |
Vreemd vermogen | 1-1-17 | 3.871 | 31-12-17 | 4.127 |
Financieel resultaat | 2017 | 203 | ||
Financiële toelichting | In de begroting 2019 is een dividendopbrengst van € 200.000 geraamd. | |||
Stichtingen en verenigingen | ||||
---|---|---|---|---|
Stichting Werkplus | ||||
Vestigingsplaats | ||||
Website | ||||
Programma | 5 | |||
Gemeentelijk belang | Het bestuur van deze stichting bestaat uit de wethouder Samenleving, de directeur en een medewerker van de afdeling Financien. De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). | |||
Visie | De stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap. | |||
Beleid | Per 1 januari 2018 is/wordt het Werkvoorzieningsschap BaanStede opgeheven en heeft de gemeente Edam-Volendam de uitvoering van de Wsw zelf ter hand genomen. Ter voorbereiding heeft de gemeente Edam-Volendam een ‘gemeentelijke’ stichting opgericht die als formele werkgever fungeert voor de Wsw’ers, de mensen met een arbeidshandicap zoals bedoeld in de Wet sociale werkvoorziening die voorheen bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede aan het arbeidsproces deelnamen (circa 90 inwoners van Edam-Volendam). De Stichting Werkplus is vormgegeven dat deze opereert binnen het juridisch kader dat geldt voor quasi-inbesteden: Hierdoor is het mogelijk om het werk te gunnen aan de specifieke doelgroep die de gemeente voor ogen heeft: de Wsw’ers die tot en met 2017 bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede waren ondergebracht. | |||
Openbaar belang | Het mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Financieel resultaat | 2018 | 0 | ||
Financiële toelichting | De ontwerpbegroting 2018 van de Stichting Werkplus is begroot op een bedrag van € 3.182.000. | |||
Zwembad de Waterdam | ||||
Vestigingsplaats | Volendam | |||
Website | www.waterdam.nl | |||
Programma | 5 | |||
Gemeentelijk belang | Tekortfinanciering als bijdrage aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid en veiligheid. De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000 | |||
Visie | Optimaal gebruik van accommodatie om te kunnen sporten en recreëren, met inachtneming van wettelijke kaders voor wat betreft milieu- en kwaliteitseisen. Bijdrage leveren aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid. | |||
Beleid | ||||
Openbaar belang | Recreatie en Volksgezondheid | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-17 | 45 | 31-12-17 | 45 |
Vreemd vermogen | 1-1-17 | 224 | 31-12-17 | 320 |
Financieel resultaat | 2017 | 0 | ||
Financiële toelichting | De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000. De jaarrekening 2018 van NV Sportfondsenbad Edam-Volendam (inclusief balans) is bij het schrijven van deze tekst (januari 2019) nog niet ontvangen. | |||
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland | ||||
Vestigingsplaats | Zaandam | |||
Website | ||||
Programma | 2 | |||
Gemeentelijk belang | De gemeentelijke betaalt een jaarlijkse bijdrage aan het Veiligheidshuis | |||
Visie | Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland draagt bij aan een veiliger regio door met een persoonsgerichte aanpak criminaliteit en overlast tegen te gaan en recidive te verminderen | |||
Beleid | Het Veiligheidshuis is een netwerkorganisatie van gemeenten en partners uit het straf-, zorg en het bestuurlijke domein. In het Veiligheidshuis komen de netwerkpartners onder eenduidige regie tot samenwerking om complexe problemen duurzaam op te lossen. Bij deze problemen speelt altijd een veiligheidsrisico. Daarnaast is het Veiligheidshuis een informatie- en expertisecentrum waar kennis vergaard en gedeeld wordt. De komende jaren zal de capaciteit van het Veiligheidshuis uitgebreid worden om het hoofd te bieden aan complexe situaties waarbij regionale regie en coordinatie nodig is om tot een doorbraak te komen. Tevens is het Veiligheidshuis belast met de doorontwikkeling van de aanpak van radicalisering en extremisme (CTER). | |||
Openbaar belang | In Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland werken professionals structureel samen aan een veilige leefomgeving. Met een persoonsgerichte aanpak zorgen justitie, politie, gemeente en verschillende zorginstanties voor het verminderen van criminaliteit en overlast en wordt recidive voorkomen. | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Financieel resultaat | 2018 | 0 | ||
Financiële toelichting | De financiele bijdrage van de gemeente over 2018 bedroeg € 28.911. | |||
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam | ||||
Vestigingsplaats | Volendam | |||
Website | ||||
Programma | 5 | |||
Gemeentelijk belang | Van het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester. De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000. | |||
Visie | Doel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen. | |||
Beleid | De Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd. | |||
Openbaar belang | Als uitvloeisel van het schikkingtraject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden. | |||
Risico's | Geen | |||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Financieel resultaat | 2018 | 0 | ||
Financiële toelichting | In de begroting van 2018 is een exploitatie bijdrage van € 40.000 opgenomen. | |||
Stichting Samenwerkingsverband PO Waterland | ||||
Vestigingsplaats | purmerend | |||
Website | www.swvwaterland.nl | |||
Programma | 5 | |||
Gemeentelijk belang | De gemeente Edam-Volendam participeert in deze samenwerking ten behoeve van het onderwijsgedeelte van Programma 5 Sociaal Maatschappelijk. In dit kader wordt de aansluiting tussen Passend Onderwijs en Jeugdwet verder vormgegeven middels het Schoolmaatschappelijk Werk. De jaarlijkse bijdrage van Edam-Volendam bedraagt € 352.000 | |||
Visie | Het Samenwerkingsverband PO Waterland is verantwoordelijk voor een dekkend netwerk Passend Onderwijs. Om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, werken scholen samen in dit regionale samenwerkingsverband. Het Samenwerkingsverband maakt onder meer afspraken over welke begeleiding de reguliere scholen bieden, welke kinderen een plek kunnen krijgen in het (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) of speciaal basisonderwijs (sbo) en over de verdeling van de ondersteuningsmiddelen. | |||
Beleid | Om te zorgen voor zo goed mogelijke samenwerking tussen professionals die met jeugdigen werken, stemmen samenwerkingsverbanden en gemeenten hun beleidsplannen af. Uit deze samenwerking is een werkagenda Passend Onderwijs voortgekomen. Deze agenda bestaat uit de onderdelen thuiszitters, leerlingenvervoer, zorg voor de jeugd, doorgaande ontwikkellijn, statushouders en onderwijs/arbeidsmarkt. | |||
Openbaar belang | Het Samenwerkingsverband PO Waterland bestrijkt de gehele regio Waterland en omvat de volgende gemeenten: Purmerend, Beemster, Landsmeer, Edam- Volendam en Waterland. | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-17 | 1-1-17 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-17 | 1-1-17 | ||
Financieel resultaat | 2017 | 0 | ||
Financiële toelichting | De jaarlijkse bijdrage van Edam-Volendam bedraagt in 2018-2019 € 352.000. | |||
Overige verbonden partijen | ||||
---|---|---|---|---|
Vervoerregio Amsterdam | ||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||
Website | ||||
Programma | 4 | |||
Gemeentelijk belang | De gemeente Edam-Volendam is vertegenwoordigd in de Regioraad door drie raadsleden. | |||
Visie | De vervoerregio zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. | |||
Beleid | Verbinden is de missie van de Vervoerregio die uitgevoerd wordt via de volgende programma's:
De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. Om op een goede manier te overleggen en besluiten te nemen zijn er diverse (bestuurs)vormen van overleg: De regioraad, het dagelijks bestuur, portefeuillehoudersoverleggen en commissies. Naast de bestuurders is een ambtelijke organisatie binnen de Vervoerregio Amsterdam actief om namens de gemeenten besluitvorming voor te bereiden, regionaal beleid op stellen, concrete projecten te initiëren en uit te voeren én samenwerking tussen betrokken partijen tot stand te brengen. | |||
Openbaar belang | Goede verbindingen tussen bestemmingen zijn belangrijk zodat mensen zich snel via openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en confortabel kunnen verplaatsen. | |||
Risico's | Geen. | |||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-17 | 3.216 | 31-12-17 | 1.264 |
Vreemd vermogen | 1-1-17 | 259.985 | 31-12-17 | 287.517 |
Financieel resultaat | 2017 | 0 | ||
Financiële toelichting | De gemeente draagt financieel niet bij aan de Vervoerregio Amsterdam. | |||
Metropoolregio Amsterdam | ||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||
Website | ||||
Programma | 1 | |||
Gemeentelijk belang | Edam- Volendam is trekker van het beleidsterrein economie, recreatie en toerisme. | |||
Visie | De Metropoolregio Amsterdam behoort tot de Europese top vijf van economisch sterke regio’s en heeft begin 2016 een agenda opgesteld voor de toekomst. Prioriteit heeft het aanjagen van de economie, het verbeteren van de bereikbaarheid en het bouwen van woningen. Dit laatste is extra urgent vanwege de populariteit van de metropoolregio onder woningzoekenden. Op economisch gebied wil de MRA een voortrekkersrol vervullen in de kennis- en circulaire economie. Duurzaamheid staat eveneens hoog op de actielijst. Hetzelfde geldt voor het versterken van de landschappelijke elementen, met aandacht voor het uitbreiden van zowel de recreatiemogelijkheden als de natuurbeleving. | |||
Beleid | De voortschrijdende MRA actie-agenda 2016- 2020 is leidend voor de acties. Binnen de MRA wordt overlegd in de volgende platforms: . Bij regionale afspraken op de terreinen van wonen, economie en bereikbaarheid worden de deelnemers eerst geconsulteerd. Hiertoe behoren de strategische agenda, het werkplan en de P&C cyclus, zoals begroting en rekening. De sub-regio Zaanstreek –Waterland heeft een gezamenlijke visie en samenwerkingsagenda opgesteld. | |||
Openbaar belang | Binnen de Metropoolregio Amsterdam werken de MRA-partners; 2 provincies, 33 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam vanuit een gedeelde visie aan een krachtige, innovatieve economie, snellere verbindingen en voldoende en aantrekkelijke ruimte voor wonen, werken en recreëren | |||
Risico's | ||||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Financieel resultaat | 2018 | 0 | ||
Financiële toelichting | De financiele bijdrage aan de MRA bedraagt € 1,50 per inwoner. De bijdrage 2018 is € 53.933. | |||
Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland | ||||
Vestigingsplaats | ||||
Website | ||||
Programma | 4 | |||
Gemeentelijk belang | Edam-Volendam is een van de acht deelnemende regiogemeenten voor samenwerking in de afvalwaterketen. | |||
Visie | Samenwerking tussen gemeenten, waterschap en waterleidingbedrijf om in het waterbeheer tot besparingen en kwaliteitsverbetering te komen en kostbare kennis met elkaar te delen. | |||
Beleid | Het op 23 mei 2011 ondertekende Bestuursakkoord Water (BAW) dat door het Rijk is gesloten met de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van waterleidingbedrijven heeft als doel te komen tot kostenbesparing, betere kwaliteit en minder kwetsbaarheid vanaf het jaar 2020. Kortweg wordt dit de 3 K’s genoemd. Naast de stimulans vanuit het Bestuursakkoord Water is er ook een regionaal belang om meer en beter samen te werken in het stedelijk rioolwaterbeheer. Daarnaast vindt uitwisseling van kennis binnen de regio veelvuldig plaats. | |||
Openbaar belang | Door collectieve aanbesteding wordt voordeel behaald. Voorbeelden hierin zijn: het onderhoudsmatig collectief reinigen en inspecteren van rioolstelsels en kolken zuigen. | |||
Risico's | Geen. | |||
Bedragen | * € 1.000 | |||
Eigen vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-18 | 31-12-18 | ||
Financieel resultaat | 2018 | 0 | ||
Financiële toelichting | De bijdrage van Edam-Volendam voor het jaar 2018 bedraagt € 29.250. Daarnaast neemt elke deelnemer haar ambtelijke inzet voor eigen rekening. | |||
Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden